ترخیص کالا از گمرک دبی

ترخیص کالا از گمرک دبی

ترخیص کالا از گمرک دبی یکی از مهم ترین دروازه های تجاری خاورمیانه حساب می شود. از سال های دور مورد توجه خاص بازرگانان و تاجران ایرانی بوده و بسیار از تجاران ایرانی به واردات و صادرات کالا در این کشور اقدام می کنند. در شرایط فعلی کشور ترخیص کالا از دبی یکی از گزینه های جدی تجاران برای واردات کالا است. اغلب محصولات کشاورزی ایران از طریق دبی برای دسترسی به بازارهای جهانی صادر می شود. در زمینه واردات از دبی نیز می توان گفت که این کشور یکی از مراکز جهانی در زمینه محصولات ایرانی است. به همین دلیل در مواردی واردات به ایران از این کشور همان محصولات تولید شده نظیر شلوار جین، پارچه مانتوی و روسری های مشکی در ایران هستند که از بازار دبی خرید کرده و مجدد به ایران قاچاق می شود.

منظور از ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا به فرایندی می گویند که به واسطه آن ورود یک کالا به کشور جنبه قانونی می یابد. تمام تشریفاتی که برای ورود یک کالا به کشور نیاز است را ترخیص کالا می گویند.امکان ورود مستقیم کالا به کشور وجود دارد اما در شرایطی که کشوری به علت تحریم نخواهد به صورت مستقیم با ایران تجارت کند، تجار به سراغ ترخیص کالا از دبی می روند. از دلیل های مهم تجارت در کشور دبی برای تاجران و بازرگانان، حمل و تقل سریع کالاهای وارداتی، تعرفه های گمرکی بسیار پایین و خرید انواع کالاهای اروپایی با کیفیت از بازارهای دبی می باشند. برای اخذ مجوز ترخیص کالا این مقاله را بخوانید

مزایای ترخیص کالا از دبی

  • مرز جفرافیایی نزدیک با کشور امارات
  • نظارت بر اصل بودن کالاها
  • برخورداری از بزرگترین مرز دریایی با دبی
  • ارتباط با کشور های اروپایی و آمریکایی
  • استفاده از گمرکات دبی برای ترخیص کالاهای اروپایی
  • فعالیت اکثر برندهای مطرح دنیا
  • تعرفه گمرکی مشخص
  • تامین مواد اولیه موزد نیاز تولیدی های داخلی
  • نقل و انتقالات سریع وسیله مرزهای تجاری
  • واردات انواع کالاها به کشور از طریق تجارت با تاجران عربیترخیص کالا از گمرک دبی

روند واردات و ترخیص کالا از گمرک دبی

واردات از دبی بسیار مزایایی برای تجارین به همراه دارد. هزینه ترخیص پایین و روند ساده تر جزو مزیت های است که می توان به آن اشاره کرد. زمانی که میخواهید کالا از گمرک بدی ترخیص کنید آشنایی با مقررات و قوانین حوزه بازرگانی و مالی کشور امارات متحده بسیار مهم است. ترخیص کالا از دبی روش های متفاوتی دارد. روش ترانشیپ کالا، کراس استافینگ، ری اکسپورت یا صادرات مجدد و قطعی که در ادامه به صورت مجزا به هر یک از این روش توضیحاتی خواهیم داشت.

ترانشیپ کالا و کراس استافینگ

ترانشیپ به معنی حمل و نقل کالا به مقصد میانی و بعد به مقصد اصلی است. اگر مسیر مستقیمی به مقصد وجود ندارد از این نوع حمل و نقل استفاده می شود. تغییر وسیله حمل و تقل در طول مسیر یکی از دلایل انجام این کار است به طور مثال کالا از کشتی تخلیه و به کشتی دیگر منتقل می شود. در کراس استافینگ کانتینر به منطقه آزاد انتقال داده می شود و بارها با همان چیدمان قبلی در کانتینر جدیدی انتقال می شود ولی در ترانشیپ همان کانتینر ورودی وارد ایران می شود. تفاوت ترانشیپ و کراس استافینگ در جا به جایی کانتینر و خود بار است. کراس استافینگ برای کالاهایی که اجازه ندارند مستقیم به کشور وارد شوند و یا از دبی ترخیص شود مناسب است.

صادرات مجدد

در ری اکسپورت کالا میتواند تا 6 ماه در انبار های دبی نگهداری شود و در زمان صادرات با لنج یا کانتینر جا به جا می گردد. کالا ترخیص شده از دبی و عوارض گمرکی که معمولا 5 درصد ارزش می باشد پرداخت می گردد. زمانی که شما کالا را خارج کرده اید و برگخ خروج از انبار را به عوامل گمرکی در دبی قرار می دهید می تواند وجه ضمانتی خود را باز پس بگیرید. یعنی عوارض پرداخت شده عودت داده می شود. در این حالت مالیات ارزش افزوده لازم نیست. ترخیص از دبی به روش صادارت مجدد برای کسانی که به زمان بیشتری برای واردات کالای خود نیاز دارند، گزینه مناسب و کارآمدی است. زیرا که اگر شما فرصتش را داشته باشید می توانید با صرف هزینه کمتری کالای خود را ترخیص کنید.

واردات قطعی

این روش در ترخیص کالا از دبی مناسب افرادی است که قصد دارند داخل خاک امارات ترخیص را نهایی و کالا را برای خود کنند. اگر قصد دارید کالای خود را قبل از رسیدن به ایران معامله کنید این روش بهترین گزینه برای شماست. در این حالت کالا با پرداخت 5 درصد عوارض و 5 درصد مالیات ارزش افزوده ترخیص قطعی میگردد و سپس میتوان کالا را داخل دبی معامله کرد و یا دوباره صادر نموند. در صورت صادرات 5 درصد حقوق گمرکی عودت داده نمی شود ولی میتوان مالیات را پس گرفت.

ترخیص کالا از گمرک دبی

اظهارنامه ترخیص کالا از گمرک دبی

یکی از مواردی که باید در واردات و ترخیص کالا از گمرک دبی به آن اهمیت زیادی دهید اظهارنامه گمرکی می باشد. در حقیقت هدف از ارائه اظهارنامه گمرکی مشخص کردن کالاهای وارداتی و صادارتی برای گمرک می باشد. وقتی می خواهید ترخیص کالا از گمرک را انجام دهید توسط این اظهارنامه خودتان و کالاهایتان را از قبل به گمرک معرفی کرده اید. در ضمن به خاطر داشته باشید که هزینه های گمرکی کالا و مجوز های لازم جهت ترخیص و یا بارگیری کالا توجه به اظهارنامه ترخیص کالا برآورد و صادر می شود. هنگامی که کالاهای تجاری و به عبارتی وارداتی، وارد گمرک می شوند، لازم است که تمامی استانداردها و مجوزات لازم را دریافت کرده باشند. ارائه مدارک ضروری و لازم مبنی بر سلامت کالا به اداره گمرک بسیار مهم بوده و ورود محموله ها از دبی به هیچ عنوان مستثنی از بازرسی های لازم نمی باشد. به این مفهوم که ادارات گمرکی بدون توجه و استثنا قائل شدن به کشوری که طرف قرار داد بازرگانان ایرانی است، همه مقررات و قوانین تجارت داخلی کشور ایران را اعمال می نمایند.

مراحل ترخیص کالا از دبی

آگاه بودن از مشخصات کالا: تجارین باید اطلاعات کافی از مشخصات فنی و قیمت کالا داشته باشند تا بتوانند در اظهارنامه آن را درج کنند.

برآورد هزینه کالای وارداتی به کشور: فرایند قیمت گذاری بر روی کالاها و محصولاتی که از دبی وارد کشورمان ایران می شوند به عواملی نظیر درصد نیاز افراد جامعه، قیمت پایانی کالا، اوضاع بازارهای داخلی برای بررسی بستر فروش کالا و فصل مناسب فروش آن کالا در بازار بستگی دارد.

تعیین قیمت تمام شده ی کالا: قیمت تمام شده ی کالا هنگامی تعیین می گردد که بر روی کالای مورد نظر محاسبات گمرکی انجام شده باشد و نیز برگه ی ترخیص کالا برای آن جنس صادر شده باشد و البته هزینه های جابجایی و انبارداری کالا و … نیز لحاظ شده باشد

بیشترین کالاهای وارداتی از دبی به ایران شامل موارد ذیل است:

لوازم خانگی

سنگهای گرانبها

گوشی تلفن همراه

مواد و کالاهای پلاستیکی

ماشین آلات

خودرو سواری

پوشاک

قطعات یدکی خودرو

ذرت دامی

روغن آفتابگردان

قطعات الکترونیک

لپتاپ

پرینتر و اسکنر

نمایشگرهای دارای ماژول

ترخیص کالا از گمرک دبی

هزینه ترخیص کالا از دبی

محاسبه هزینه ترخیص کالا از دبی از فاکتورهای بسیار مهمی است که هنگام واردات کالا به دبی باید مورد توجه قرار گیرد.توصیه می کنیم برای استعلام و محاسبه هزینه ترخیص کالا از دبی پیش از ارسال بار اقدام کنید. چرا که در صورتی که بار وارد گمرک دبی شود و توانایی فنی و مالی برای ارائه اسناد لازم و پرداخت هزینه های ترخیص را نداشته باشید، بار شما در انبار نگهداری و این موضوع باعث افزایش هزینه های ترخیص کالا از گمرک می شود

  • هزینه‌های بیمه کالا
  • هزینه‌های مربوط به حمل و نقل کالا
  • هزینه بارگیری کالا در مرزهای تجاری
  • هزینه‌های ترخیص و امور اداری و تشریفات گمرکی
  • هزینه‌های مالیاتی
  • عوارض ورودی کالا
  • هزینه‌های مربوط به تعرفه‌های گمرکی