اخذ گواهی استاندارد ترخیص کالا

اخذ گواهی استاندارد برای ترخیص کالا

برای اطمینان از کالاهای خریداری شده، اینکه تا چه اندازه با کیفیت و دارای استاندارد های لازم هستند، قوانینی از سوی سازمان ملی استاندارد وضع شده است که بر اهمیت اخذ گواهی استاندارد ترخیص کالا و سایر گواهی های بازرسی کالاها تاکید می کند. اخذ گواهی استاندارد از دیگر خدمات شرکت مهد تجارت سگال زرین می باشد که با بهره گیری از کارشناسان مجرب و کارکشته با پشتوانه سال ها تجربه، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

در این مقاله به بررسی موارد زیر می پردازیم:

  • اهمیت اخذ گواهی استاندارد برای ترخیص کالا
  • انواع گواهی استاندارد کالا
  • روش های دریافت مجوز استاندارد ترخیص کالا
  • کالاهای مشمول استاندارد اجباری
  • مدارک لازم جهت اخذ گواهی استاندارد
  • لیست شرکت های بین المللی جهت ارزیابی کالا
  • لیست کشورهای ملزم به اخذ گواهی استاندارد

 

اهمیت اخذ گواهی استاندارد برای ترخیص کالا

اخذ گواهی استاندارد جهت ترخیص کالا  که یکی از گواهی های مهم و اساسی می باشد بسیار حائز اهمیت است. به دلیل اینکه مدرکی جهت کنترل و تائید سطح کیفی محصولات وارداتی یا صادراتی می باشد و ارائه آن به گمرک برای اثبات این موضوع الزامی است. این کار نه تنها باعث اطمینان خاطر خریدار می شود بلکه از بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند. چرا که در برخی از موارد به دلیل پایبند نبودن فروشنده در حفظ کمیت و کیفیت کالا، اختلافات زیادی بین خریدار و فروشنده به وجود می آید.

اخذ گواهی استاندارد برای ترخیص کالا

انواع استاندارد

به صورت کلی استاندارد ها در چهار گروه قرار می گیرند:

  1. استاندارد ملی: این استاندارد برای محصولاتی است که قرار است در داخل کشور به دست مصرف کننده برسند. به عنوان نمونه استاندارد ملی ایران تحت عنوان ISIRI شناخه می شود و موسسه ملی استاندارد هر چند وقت یکبار محصولات شرکت هایی که زیر نظر استاندارد ایران هستند را مورد ارزیابی قرار می دهند.
  2. این استاندارد برای بهتر شدن روابط کشور های مجود در یک منطقه وضع شده است. مانند استانداد مربوط به اتحادیه اروپا
  3. استاندارد بین المللی: این استاندارد به دلیل تبادلات تجاری که بین کشور ها در سراسر جهان وجود دارد اهمیت بسیار بالایی دارد. سازمان بزرگ ایزو در پیدایش این نوع استاندارد نقش داشته است . همچنین این نوع استاندارد مورد تائید همه کشور ها در سراسر جهان است.
  4. استاندارد اینکوترمز: این استاندارد برای بیمه و ترخیص کالا و حمل کالا و… توسط اتاق بازرگانی بین المللی  ایجاد شده و مورد تائید بسیاری از کشور ها است.

 روش های دریافت مجوز استاندارد ترخیص کالا

برای اخذ گواهی استاندارد دو روش وجود دارد:

  • ارزیابی تطبیق کالا در مبدا:برای دریافت مجوز استاندارد با این روش، کالا قبل از حمل و در مبدا توسط شرکت های بازرسی مورد تائید سازمان استاندارد جهت بررسی تطابق مشخصات کالا با استاندارد های موجود صورت می گیرد. در این روش بعد از وارد شدن کالا به کشور، اسناد و نتایج محصولاتی که گواهی بازرسی را در مبدا اخذ کرده اند مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در صورت نداشتن مغایرت گواهی انطباق صادر می شود. این روش برای اخذ مجوز استاندارد اجباری بیشتر برای ماشین آلات و محموله هایی صورت می گیرد که گشایش اعتبار اسنادی نزد بانک دارند.
  • ارزیابی تطبیق کالا در مقصد: از این روش بعد از ورود کالا به گمرک و قبل از ترخیص آن از گمرک انجام می شود. برای صادر شدن مجوز استاندارد کالا برای بررسی کمی و کیفی به یکی از آزمایشگاه های همکار با سازمان ملی استاندارد ایران ارسال میگردد تا با بررسی تطابق ویژگی های کالا با استاندارد های وضع شده، اجازه ترخیص از گمرک صادر شود. از این روش برای محصولاتی که در خطوط تولید مورد استفاده قرار می گیرند یا لازم است که به سرعت وارد کشور شوند انجام می شود.

اخذ گواهی استاندارد برای ترخیص کالا

 آیا دریافت گواهی در مبدا بهتر است یا مقصد؟

عموما با توجه به شرایط موجود در هر کشور و یا طولانی شدن روند آزمون ها در داخل کشور و به تبع آن افزایش هزینه دموراژ در گمرکات،وارد کنندگان ترجیح می دهند این مراحل را در شور مبدا انجام داده و پس از حمل و تحویل اقلام به انبار گمرک،با ارائه گواهی COI در مبدا به راحتی و به سرعت کالای خودرا ترخیص کنند.

در این خصوص تصمیم بر عهده وارد کننده می باشد اما می توانید از تجربه شرکت مهد تجارت سگال زرین استفاده نموده و برای مشاوره با کارشناسان خبره و با تجربه مهد تجارت سگال زرین در زمینه گواهی COI تماس بگیرید.

 کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری

به طور کلی کالاهایی که به کشور ایران وارد می شوند در یکی از دو دسته زیر قرار می گیرند:

  • کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری
  • کالاهای غیر مشمول

کالاهایی که در زمره مشمول استاندارد اجباری قرار گرفته اند لازم است حتما گواهی  استاندارد یا COI را ارائه کنند که پس از بازررسی در مبدا یا مقصد صادر می شود.

لیست محصولاتی را که مشمول مقررات استاندارد اجباری می شوند را سازمان ملی استاندارد کشور تعیین می کند. به طور کلی کالاهایی که مشمول مقررات اجباری می شوند بر اساس برچسب انرژی، در بخش مکانیک و فلز شناسی، برق و الکترونیک، دربخش اوزان و مقیاس ها و وسایل سنجش، مهندسی پزشکی، خودرو و نیروی محرکه، حوزه ساختمانی و معدنی، شیمیایی، بخش غذایی و کشاورزی، نساجی و چرم، حوزه های بسته بندی و سلولوزی تقسیم می شوند.

هم چنین واردات موارد زیر هم نیاز به این مجوز دارند:

واردات جاروبرقی، آبگرمکن، لامپ الکتریکی، وسایل پخت و پز خانگی، انواع موتور سیکلت، انواع تیرآهن، انواع شیر آلات بهداشتی، انواع کولر خانگی، مشعل های گاز سوز، ماشین آلات تولید نان، ماشین های کشاورزی، مبلمان اداری و صندلی ها، انواع باتری، انواع کلید، انواع لامپ روشنایی، انواع سیم و کابل، انواع کابل های مخابراتی، فلزات گرانبها، انواع عصای معلولین، دستکش جراحی، صندلی و چراغ دندانپزشکی، انواع قطعات خودرو، دوچرخه، موتورسیکلت و کلاه ایمنی، انواع سیمان، انواع شامپو سر، انواع پودر لباسشویی و خمیر دندان و … .

اخذ گواهی استاندارد برای ترخیص کالا

 مدارک لازم جهت اخذ گواهی استاندارد:

  • اظهارنامه های تولید کننده و عرضه کننده CD\MD
  • سند تائیدیه انطباق کالا یا VOC
  • گواهی های آزمایشگاهی TR کالاهای وارداتی
  • گواهی بازرسی کمی و کیفی کالا
  • پروفرما اینویس
  • اسناد مربوط به ثبت سفارش کالا
  • اعتبار اسنادی

 شرکت های بین المللی جهت ارزیابی کالا

برخی کشورها جهت بررسی کمی،کیفی کالاهای وارداتی به کشور،همکاری دائمی با شرکت های بین المللی ارزیابی کالاها و صدور گواهی مبدا دارند.

نام بعضی از شرکت های معتبر ارزیابی بین المللی عبارت است از:

  • Bureau Veritas Group
  • Ctecna
  • Intertek
  • SGS

 

گواهی بازرسی برای چه کشورهایی ضروری است؟

لیست این کشورها هرساله تغییر می کند. همچنین ارزش کالاها هم در این لیست موثر است. در قوانین برخی کشورها فارغ از ارزش کالا این گواهی مورد نیاز است.در ادامه لیست این کشورها ارائه شده است:

آنگولا، بنگلادش، بنین، بورکینافاسو، بروندی، کامبوج، جمهوری آفریقای مرکزی، کومور، جمهوری کنگو (برازاویل) جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشاسا) ساحل عاج، اکوادور، اتیوپی، گینه، هند، اندونزی، ایران، کنیا، کویت، لیبریا، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، مکزیک، موزامبیک، نیجر، سنگال، سیرالئون، توگو، ازبکستان.

 

سخن آخر

یکی از مهم ترین مجوز های مورد نیاز مجوز استاندارد است که برای هر کالای مشمول استاندارد اجباری الزامی است و این گونه محصولات حتما باید مورد آزمایش و بررسی برای اطمینان مصرف کننده قرار بگیرند.

در بسیاری از موارد به دلیل عدم آشنایی کافی تاجران با مجوز ها و مراحل مربوطه دچار سردرگمی و اشتباه می شوند. به همین دلیل حضور یک تیم متخصص و کارشناس مجرب برای چنین اموری در زمینه صادرات و واردات کالا بسیار مهم است و در تسهیل و تسریع امور نقش بسزایی دارد.

پیشنهاد می کنیم شرکت مهد تجارت سگال زرین را در کنار خود داشته باشید تا تمام امور بازرگانی شما به بهترین شکل به انجام برسند.