اخذ مجوز ترخیص کالا

ترخیص کالا

ترخیص کالا به یک فرآیند در گمرک گفته می شود که توسط صاحب کالا یا ترخیص کار نماینده قانونی صاحب کالا (طبق بند ب ماده 1 قانون امور گمرکی مصوب سال 1390 مجلس شورای اسلامی) جهت واردات و صادرات کالا صورت می‌گیرد. اخذ مجوز ترخیص کالا یکی از مراحل سخت برای صادر کنندگان و یا وارد کنندگان کالاها می باشد، اما نگران نباشید. ما در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه دریافت مجوز ترخیص کالا، انواع آن را از صفر تا صد به شما معرفی کنیم.

مراحل لازم برای ترخیص کالا

تهیه آماده سازی و ثبت اسناد و مدارک به صورت فیزیکی یا الکترونیک

محاسبه هزینه‌ها شامل مالیات، سود بازرگانی و حقوق گمرکی

دیگر هزینه های جانبی ارائه شده به وارد کننده و صادر کننده

 

 

مجوز های لازم برای ترخیص کالا

مجوز های لازم برای ترخیص کالا از سازمان های مختلفی دریافت می شود که هریک از این سازمان ها شرایط مربوط به خودشان را دارند و شما برای اخذ مجوز ترخیص کالا باید بااین شرایط آشنایی داشته باشید.

مجوز استاندارد

یکی از مجوز های مهم و اصلی برای ترخیص کالا، دریافت مجوز استاندارد می‌باشد. نامه نگاری هایی توسط گمرک و سازمان استاندارد صورت می‌گیرد که بیانگر این مطلب است که کالای مورد نظر استاندارد های مورد نیاز را دارد.

تبصره: اگر کالاهای وارداتی که توسط فرد دریافت می شود کمتر از عدد 5 باشد و ارزش مالی آن ها نیز کمتر از سه هزار دلار باشد، گمرک از این فرد این مجوز را دریافت نمی کند و فرد نیاز نیست مراحل اخذ آن را پیگیری کند.
توجه داشته باشید چنانچه واردات کالاهایی که از عدد 5 کمتر است تکرار شود، پس از آن شامل این تبصره نخواهند بود و مجوز استاندارد از دسته مجوز های مورد نیاز برای ترخیص کالا محسوب می‌شود.

مجوز وزارت راه

این مجوز فقط برای کالاهایی مورد نیاز است که توسط شرکت های حمل و نقل غیر ایرانی حمل شده اند. فرد باید در پرداخت هزینه حمل و نقل،مقدار کرایه را نیز لحاظ کند که نرخ آن با دلار دولتی مشخص می شود.
در بعضی از کالاها بااینکه کالا با کشتی ایرانی حمل می گردد گمرک این مجوز را درخواست می کند و دلیل آن تغییر پرچم و مالکیت کشتی ها است.

مجوز قرنطینه

در این نوع مجوز دو گروه از کالاها مد نظر است:

گروه اول کالاهای مرتبط با قرنطینه حیوانی:
شرکت وارد کننده در قرنطینه حیوانی باید در سامانه ثبت وارد کنندگان محصولات دامی برای دریافت مجوز واردات از طرف سازمان دامپزشکی کشور به صورت اینترنتی ثبت نام کند.
ثبت شرکت ممکن است چندین ماه طول بکشد و به این دلیل است که اساسنامه شرکت منطبق با فعالیت واردات محصولات دامی باشد،بستگی دارد.

گروه دوم کالاهای مرتبط با قرنطینه نباتی:
مجوز قرنطینه نباتی شامل کالاهایی شامل الیاف،چوب،بذر گیاهان،دانه های خوراکی و غیر خوراکی،خلال ها،خرده چوب،میوه ها،گل ها،گباهان خشک،یونجه،تفاله،توتون،تنباکو،قهوه،کتان،کاکائو و … می باشد.
بعضی از کالاهای نباتی که به کشور وارد می شوند،دارای ریسک کمی هستند و به همین دلیل به دریافت مجوزهای مربوطه نیازی نخواهند داشت و فقط گواهی بهداشتی که از مبدا همراه با کالا ارسال شده مورد نیاز است. اگر بازرسان گمرک هرنوع آلودگی در کالاها مشاهده کنند،مانع از ورود آن ها به داخل کشور می شوند و فرد باید برای برطرف کردن آلودگی اقدام کند تا کاملا آن را ازبین ببرد.

مجوز وزارت بهداشت

مجوز وزارت بهداشت از جمله مجوز هایی است که برای ترخیص کالا ضروری است. اغلب افرادی که در حوزه واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند، باید مجوز وزارت بهداشت را دریافت کنند. برای اخذ مجوز ترخیص کالا از وزارت بهداشت، مدارک و اسناد کالاهای وارداتی را ارائه دهید تا از صحت و سلامت آن ها اطمینان حاصل شود. در بعضی از موارد سازمان بهداشت از فرد می خواهد نمونه هایی از آن کالا به همراه داشته و ارائه دهد. مطلب بسیار مهم این است که کالا باید دارای تاریخ تولید ،تاریخ انقضا، موارد مصرف و اجزای ترکیبات سازنده به شکل فارسی باشد و کالا باید از ضوابط استاندارد ملی ایران تبعیت کند.

مجوز ارشاد

بعضی از تجار که قصد دارند تجهیزات و یا ماشین آلات چاپ را به کشور وارد کنند باید مجوزهای مورد نیازی جهت ترخیص کالا را داشته باشند. اخذ مجوز ترخیص کالا از وزارت ارشاد یکی از با اهمیت ترین آنهاست. تجهیزات نو نیازی به بازرسی ندارند اما بعضی از کالاها دست دوم بوده که باید مجوز آن را دریافت نمود و علاوه بر این آن کالا توسط مامور گمرک به شکل مناسبی بازرسی می گردد.

مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

یکی از با اهمیت ترین مجوز های مورد نیاز برای ترخیص کالاهایی مانند: اسباب بازی، و … مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. وظیفه این سازمان تامین کتب،فیلم،انیمیشن،اسباب بازی و وسایلی از این دست مختص کودکان و نوجوانان می باشد. این کانون از جمله سازمان های دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که تحت نظارت این سازمان فعالیت خود را انجام می دهد.

در اینجا به بعضی از کالاهایی که برای ترخیص از گرک به دریافت این نوع مجوز نیازدارند اشاره می کنیم:

  • ترخیص میز اسنوکر و تجهیزات آن
  • ترخیص بازی های سکه و ژتونی
  • ترخیص سه چرخه
  • ترخیص ماشین های بازی کودکان
  • ترخیص روروئک
  • ترخیص اسباب بازی چرخدار
  • ترخیص کالسکه
  • ترخیص اسباب بازی
  • ترخیص بازی های فکری
  • ترخیص بازی های کامپیوتری

مجوز سازمان انرژی اتمی

کالاهایی مانند لیزر های پزشکی،تلفن همراه،بی سیم ها و… به اخذ مجوز ترخیص کالا از سازمان انرژی اتمی نیاز دارند. قبل از اینکه کالایی را سفارش دهید باید لیست کالاهایی که اجازه دارند به کشور وارد شوند را مطالعه کنیدو بعد کالای مورد نظرتان را سفارش دهید زیرا بعضی از کالاها هستند که امکان ورود آن ها به کشور وجود ندارد و تاجران نمیتوانند آن ها را به کشور وارد کنند. در صورت وجود این شرایط اگر کالا سفارش اده شود و آن کالا مجوز مربوطه را نداشته باشد ،وارد کننده نمی تواند آن محموله را دریافت کرده و این موضوع به ضرر آن فرد خواهد بود.
شرکت های ترخیص کالا برای واردات و ترخیص کالاهای زیر به مجوز انرژی اتمی نیاز دارند:

  • قراضه و ضایعات چدن و نیکل
  • تجهیزات مجهز به لیزر
  • قراضه و ضایعات آلومینیوم،روی،مس،قلع
  • دستگاه های گیرنده و فرستنده تلفن همراه
  • بی سیم ها
  • لامپ های ماورا بنفش
  • ماشین آلات لیزر های پزشکی یا دندان پزشکی
  • تجهیزات رادیوگرافی
    نکته مهم این است که برخی از کالاها که دارای خطر بیشتری هستند
    علاوه بر ترخیص کالا،دریافت مجوز ورود و ترانزیت نیز مورد نیاز است.

مجوز ارتباطات و مخابرات ایران برای ترخیص کالاها

برای ترخیص کالاهای رادیویی این مجوز مورد نیاز است.
کالاهایی که باید مجوز ورود و ترخیص را دریافت کرده و شامل اخذ مجوز از سوی سازمان تنظیم مقررات باشند،عبارتند از:

  • تجهیزات مخابراتی
  • دستگاه های رادیویی
  • تجهیزات کنترل کننده
  • دستگاه های ناوبری

شرکت بازرگانی مهد تجارت سگال زرین، با سابقه درخشان در زمینه ترخیص کالا و استفاده از کارشناسان با تجربه و متخصص، آماده خدمت رسانی و کمک به شما عزیزان در زمینه اخذ مجوزهای ترخیص کالا می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.