انواع روش های ترانزیت کالا در یک نگاه

ممکن است با شنیدن کلمه ترانزیت به یاد ماشین‌های سنگین و حمل جاده ای بیفتید! اما انواع روش های ترانزیت کالا و نقل و انتقال وجود دارد. در پایین به معرفی انواع روش‌های ترانزیت کالا پرداخته ایم.

ترانزیت زمینی

یکی از انواع روش های ترانزیت کالا، استفاده از اتومبیل و اتوبوس برای حمل مسافر و استفاده از ماشین‌های سنگین و غول پیکر برای حمل کالا است. این روش به ترانزیت زمینی شهرت دارد. ترانزیت زمینی، یکی از ارزان ترین روش‌ها از انواع روش های ترانزیت کالا به شمار می‌رود.

در ترانزیت زمینی، کالا از گمرک یک شهر در کشور مبدأ به گمرک شهری در کشور مقصد صادر می‌شود. برای این کار، پروانه صادر می‌شود و بایستی در زمان معین کالا به مقصد برسد. کالاها بعد از انتقال بازرسی شده و با پروانه تطبیق داده می‌شوند.

ترانزیت هوایی

ترانزیت و حمل و نقل هوایی، در میان انواع روش های ترانزیت کالا از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که این روش بیشتر برای حمل کالای فاسد شدنی و حساس، دارو‌ها و کالاهایی که حمل آنها نیاز به شرایط خاص دارد استفاده می‌شود. قوانین بین‌المللی برای این کار وجود دارد. پر واضح است که هزینه این روش نسبت به سایر روش ها بیشتر است.

باید توجه داشت که باید قوانین و استانداردهای حریم هوایی کشور و فرودگاه‌ها را رعایت کرد. چرا که همانند دیپورت مسافر، آنها میتوانند در صورت بروز تخلف از قوانین، هواپیمای کالابر را نیز برگردانند.

این روش به طور کلی به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود.  در مسیرهای طولانی، از فرودگاه‌های واسط برای سوخت گیری و پرواز به مقصد ثانویه استفاده می‌شود.

ترانزیت دریایی

از زمان‌های قدیم، استفاده از قایق و لنج و کشتی جزء انواع روش های ترانزیت کالا به شمار می‌رفته است. این روش خصوصا در کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ترانزیت دریایی علاوه بر انتقال کالا، برای انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی بسیار کاربرد دارد. لذا از کشتی‌های مختلفی مانند کشتی‌های کانتینر دار، کشتی فله بر و ناو نفتی با توجه به نیاز در موارد مختلف استفاده می‌شود.

از مزایای ترانزیت دریایی، ظرفیت بالای حمل و نقل دریایی است. بنابر این در سیستم حمل و نقل بین‌الملل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ترانزیت ریلی

ترانزیت ریلی یکی از رایج ترین روش از انواع روش های ترانزیت کالا است. این روش بیشتر برای حمل و نقل داخلی و بین شهری کاربرد دارد. همچنین، به خاطر نوع مسیر و وسیله حمل و نقل، ترانزیت ریلی روشی امن برای ترانزیت کالا به شمار می‌رود.

از دیگر مزایای این روش، این است که به دلیل ظرفیت بالای آن، بعد از ترانزیت زمینی، یکی از روش‌های ارزان حمل و نقل به شمار رود. همچنین کالاهای حجیم را میتوان از این طریق جا به جا کرد. از انواع کلاس‌ها و اشکل مختلف قطار برای ترانزیت میتوان به واگن‌های مسقف، واگن‌های مسطح، واگن‌های لبه کوتاه و لبه بلند، واگن‌های مخزن، واگن‌های یخچالی و … اشاره کرد.

جمع بندی

همانطور که در بالا صحبت شد، انواع روش های ترانزیت کالا برای حمل و نقل کالا و مسافر وجود دارد. ترانزیت زمینی، هوایی، دریایی و ریلی 4 دسته از روش‌ های ترانزیت کالا به شمار می‌روند. با توجه به نوع کالا، هزینه حمل و نقل، حساس بودن کالا یا ماده اولیه، زمان مورد نیاز برای حمل، امنیت لازم مسافت، موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر، هر کدام از این روش های ترانزیت کالا می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین در هر کشوری قوانین خاصی بر ترانزیت کالا حاکم است که می‌بایست با شناخت آنها، کالا را به سلامت و موفقیت به مقصد رسانید.

چنانچه قصد استفاده از خدمات ترانزیت کالا، چه در سطح داخلی وچه در سطح بین‌الملل را دارید، کارشناسان ما در شرکت بازرگانی مهد تجارت سگال زرین با داشتن سالها تجربه در امر ترانزیت کالا در خدمت شما بزرگواران خواهند بود. جهت آشنایی بیشتر با خدمات ترانزیت و سایر خدمات، با ما تماس بگیرید.