صفر تا صد ترخیص کالا از دبی

تجار و بازرگانان ایرانی علاقه خاصی به معامله با دبی و امارات دارند. یکی از دلایل اصلی آن، عدم پرداخت هزینه‌های گمرکی و کاهش هزینه‌ها نسبت به کشورهای دیگر است. چنانچه شما هم علاقه‌مند به تجارت با دبی هستید، می‌بایست جهت انجام کارهای ترخیص کالا از دبی با مقررات و قوانین آن کشور به خوبی آشنایی داشته باشید. بدین جهت مقاله زیر را برای شما آماده کرده ایم.

مراحل ترخیص کالا از دبی

الف) شناخت کافی از مشخصات کالا

به منظور ترخیص کالا از دبی، لازم است مشخصات فنی و قیمت کالاها در اظهارنامه درج شود. بنابر این می‌بایست این اطلاعات با دقت از فروشندگان کالا در دبی اخذ شود.

 

ب) برآورد هزینه کالاهای وارداتی

در هنگام قیمت گذاری روی کالا و محصولات، باید به عواملی نظیر تقاضا و نیاز افراد، اوضاع بازار داخلی، قیمت پایانی کالا و فصل مناسب فروش آن کالا در بازار توجه نمود.

پیش از انجام هر گونه معامله و واردات، بایستی افراد از تعرفه گمرکی آن کالا مطلع باشند. همچنین فروشنده موظف است برای گمرک پیش فاکتور صادر کند.

 

ج)تعیین قیمت تمام شده ی کالا

قیمت تمام شده کالا بر اساس محاسبات گمرکی، هزینه‌های جابجایی، انبارداری و … معین میگردد. همچنین قیمت تمام شده زمانی صادر میشود که برگه ترخیص کالا برای کالای مورد نظر صادر شده باشد.

ترخیص کالا از دبی و فرآیند آن

دبی به عنوان یکی از قطب‌های تجاری دنیا در منطقه خلیج فارس، بسیار مورد اهمیت تجار و بازرگانان ایرانی است. همچنین به جهت آنکه این کشور هیچ هزینه گمرکی از تجار و شرکت‌های وارد کننده دریافت نمیکند، در عمل تمام کالاها با قیمت اصلی‌شان صادر می‌شوند. این موضوع باعث کاهش هزینه‌های ناشی از حمل و نقل و گمرک می‌شود.

با توجه به توضیحات فوق، این کشور قوانین خاصی را برای ترخیص کالا و صادرات کالا در نظر گرفته است که آشنایی با آنها برای تجار لازم و ضروریست.

یکی از مواردی که باید همان ابتدا به آن توجه نمود، تسلط به زبان انگلیسی از سوی تجار ایرانی و فروشندگان خارجی است. علاوه بر این، نکات زیر دارای اهمیت است:

دریافت مجوز برای کالای وارداتی

واردات از دبی سبب نمی‌شود که گمرک ایران در بررسی و بازرسی‌های خود نسبت به کالای وارد شده استثنایی قائل شود. به عبارت دیگر، گمرک ایران تمامی مقررات تجارت داخلی را برای کالای وارداتی، مستقل از این که از کدام کشور وارد می‌شوند اعمال می‌کند.

بنابر این در زمان ورود کالای تجاری به گمرک، باید تمامی استاندارد ها و مجوزات لازم دریافت شده و به اداره گمرک تحویل گردد. پس از آن، اداره گمرک به بررسی کالا پرداخته و سلامت و بهداشت کالای مورد نظر را تایید یا رد می‌کند. پس از انجام این امر، سایر مراحل ترخیص کالا از دبی صورت می‌پذیرد.

ترخیص کالا از دبی
سایر مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا عبارتند از:

  • مجوز وزارت راه؛ در مورد کالاهایی که توسط شرکت‌های غیر ایرانی منتقل شده اند.
  • مجوز سازمان انرژی اتمی؛ برای وسایلی نظیر تلفن‌های همراه، بیسیم، دستگاه‌های پیشرفته پزشکی
  • مجوز وزارت بهداشت؛ جهت وارد کردن لوازم آرایشی و بهداشتی، که شامل پروسه پیچیده ای است. لازم است چند مورد از مستندات ضروری و مورد نیاز برای اخذ این مجوز ارائه گردد، همچون: برگه مواد تشکیل دهنده و فرمول ساخت، برگه آنالیز کالا، مجوزهای وزارت بهداشت مبدأ.
  • مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای واردات اسباب بازی و سرگرمی کودکان و …

به طور کلی، کالاهای وارد شده از دبی باید تمامی مجوزات لازم و استانداردهای اولیه را از سازمانهای مربوطه، پیش از ارائه برگه ترخیص کالا دریافت کنند. از موارد ضروری دیگر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام بازرسی‌های لازم و دریافت نمونه کالا پس از تولید انبوه و پیش از حمل
  • هماهنگی های لازم جهت حمل محموله
  • پرداخت هزینه بالانس کالا با میزان توافق شده
  • اصل سند حمل کالا از فروشنده
  • ترانزیت داخلی و خارجی کالا به دیگر نهادهای گمرکی
  • اسناد تامین ارز و در برخی موارد اسناد کشتیرانی
  • پیگیری رسیدن محموله به گمرک
  • اسناد بازرسی در صورت لزوم
  • هزینه حمل کالاها به انبار پس از اتمام کارهای ترخیص
  • انجام تعهدات ارزی و تعهدات مالیاتی

 

فرآیند ترخیص کالا همانطور که در بالا گفته شد، نیازمند دانش و تجربه بالایی در این زمینه است. چنانچه بازرگان از مقررات و قوانین و فرآیند ترخیص اطلاع کافی و جامع نداشته باشد، ممکن است متضرر شده و اعتبارش نیز خدشه دار شود. بنابر این اگر به دنبال شرایط مطمئن جهت ترخیص کالای خود از دبی هستید، می‌توانید به تیم با تجربه ما در شرکت مهد تجارت سگال زرین اعتماد کرده و کار خود را با خیال راحت به ما بسپارید.